درباره قازن

 

قازن ظرفی است به شکل نیم دایره، که از گذشته های دور مورد استفاده اقوام کوچ رو آسیای میانه و به ویژه ترکمن ها بوده است. با گذشت زمان و شناخت بیشتر سایرین، استفاده از آن بیشتر شده و امروزه توسط اقوام و ملل دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تمام خواص ویژه این ظرف به ساختار منحنی شکل کف ظرف  بر می گردد. این حالت باعث می شود تا هنگام آشپزی آزادی عمل بیشتری برای برگرداندن محتوای ظرف ایجاد شود. همچنین حرارت به صورت یکنواخت پخش می شود. و در هنگام سرخ کردن نسبت به ظروف کفه پهن به میزان روغن بسیار کمتری نیاز است تا نتیجه دلخواه حاصل گردد.

استادکاران زیادی با ابزار ساده این قازنها رو تولید و راهی بازار می کنند. مراحل ساخت قازن اگرچه به نظر ساده می رسد. اما ظرافت و پیچیدگی های خاصی دارد. این ظروف فوق العاده با دوام هستند. آنها در مقابل حرارت زیاد می توانند مقاومت کنند، یعنی می توانید از آنها بر روی صفحه اجاق گاز و همچنین فر استفاده کنید.اساسا اگر می خواهید به رنگ، بافت و عطر و طعم غذایتان بیافزایید، ظروف چدنی بهترین دوست شما هستند. به علاوه، تمیز کردن آن ها آسان است و اگر به درستی از آن نگهداری کنید و آن را در شرایط خوبی نگه دارید، می توانید از این ظروف برای سالها استفاده کنید و نیازی به عوض کردن آن نداشته باشید. هر چه از عمر ظروف چدنی بیشتر بگذرد، عملکرد بهتری خواهند داشت

این ظرف های نقره ای رنگ در میان مردم استان گلستان طرفداران زیادی دارد. ترکمن ها غذای خود به ویژه چکدرمه که همان غذای سنتی است را از سالیان دور در این نوع ظرف ها طبخ می کردند نان های روغنی مثل (قاتلاما و …) منحصرا در قازن پخته می شود و اندازه های بزرگ و کوچک دارد.

آخرین مطالب

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید