کلاه پوست ترکمن (تلپک)

 

تلپک telpek کلاه مخصوص ترکمن‌ها است. قوم ترکمن یکی از اقوام ایرانی است که پوشش خاص آن کاملا بین مردم شناخته شده است. یکی از مشهورترین بخش‌های پوشش ترکمنان کلاه پوست تهیه شده از پوست و پشم گوسفند است.  این کلاه مردانه، جلوه خاصی به پوشش این مردم می‌دهد. این کلاه انواع متفاوتی دارد و با توجه به شکل ساخت، رنگ و اندازه پشم انواع‌ گوناگون‌ داشته و با نام‌هایی مانند دوومه‌ تلپک، بوخار تلپک، شیپیرما تلپک‌ و... شناخته می‌شود. 

ترکمن‌ها معمولا کلاهی سفید استفاده می‌کنند که پشم بلندی دارد. این کلاه های پشمی سفید نیز، بنا به نوع و مدل پشم انواع مختلف دارد.

کلاه ها طی مرحله طولانی و تماما دست ساز است. در ابتدا پوست را نمک زده و چند روزی در جایی تاریک قرار می دهند. سپس رویه ی پوست را دباغی می کنند تا تمیز و نرم شود. پوست آماده شده را برش داده و با دست می دوزند. داخل کار را آستری تمیز از جنس متقال ضخیم میزنند و محصول جهت استفاده حاضر می باشد.

با توجه به روییه پشمی این کلاه ها به نظر بسیار گرم می رسد. اما چون رویه داخلی چرم همراه با آستر نخی هست داخل آن دمای مطبوعی دارد و هیچ آزار دهنده نمی باشد.

آخرین مطالب

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید