صنایع دستی ترکمن

ترکمن ها تولید کنندگان ماهر صنایع دستی در دنیا هستند. هر آنچه که از ذهن برآید بر دستان جاریست. قدیمی ترین طرح ها برخاسته از این قوم در سراسر دنیا به وسیله دست ساخته هایشان گسترش یافته و مورد استقبال قرار گرفته است.

از مهمترین دست ساخته ها می توان به فرشهای ترکمن اشاره کرد که در طرح و نقشه بی نظیر هست و از روزگاران قدیم تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

فرش دستباف ترکمن
فرش دستباف ترکمن

 

جواهر سازی نیز سبک خاصی در بین ترکمنان دادو شامل تولید انواع زیورآلات طلا، نقره، ورشو و... است؛ که برای استفاده بانوان کودکان و حتی حیوانات اهلی همچون اسب ساخته می شود. امروزه این جواهرات به صورت نمادین در جشنهای قومی و منطقه ایی استفاده می شود. لذا استفاده از موتیف ها و نقش های آن در جواهرات امروز ادامه دارد و بسیار پرطرفدار است.

زیورآلات ترکمن
زیورآلات ترکمن

 

پارچه های دستباف ابریشم از دیگر تولیدات ترکمنها است.امروزه نیز در برخی مناطق، ترکمنان تمام مراحل، نوقان داری، تولید ابریشم ، بافت پارچه و دوخت لباس را با دست انجام می دهند و تولیدات ارزشمندی در این زمینه دارند.

 

پارچه ابریشم، دستباف ترکمن
پارچه ابریشم، دستباف ترکمن

 

از دیگر دست ساخته های بی نظیر ترکمنان می توان به نمدهای دست ساخته آنها اشاره کرد. ترکمنان، نمد را کچه می نامند و امروزه شاهد گسترش سبک کچه در انواع تولیدات دستی هستیم. امروزه از نمد در ساخت عروسک و ... استفاده می شود که با نام کچه معروف شده است که در واقع همان سبک تولید فرشهای نمدی ترکمن یا کچه هست که در آن اعمال می شود. 

نمد ترکمن
نمد ترکمن

 

 

ادامه دارد...

آخرین مطالب

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید