تن پوش سنتی ترکمن

بالاپوش بر روی سایر لباسها پوشیده می شود. معمولا از پارچه های ابریشمی تولید شده به دست زنان ترکمن، دوخته می شود. از سبکی ویژه ایی در برش و تزئینات برخوردار است؛ معمولاً حواشی لباس مانند دور مچ، يقه و كناره هاي آن (بويژه درجلوي سينه) تا انتهاي دامن و اطراف آن و همچنين بر پيرامون چاك پهلوها، رودوزي ونقش بندي مي شود. از اانواع زنانه و مردانه برخوردار است. نوع زنانه ابن لباس بسیار فاخر بوده و از سوزن دوزی هایی با طرح ها و رنگ های مختلف در آن استفاده می شود و بنا به حجم و کیفیت سوزن دوزی های انجام شده بر روی آن ارزش گذاری می گردد. نوع مردانه آن، مگر با نوار حاشیه باریک سوزن دوزی نمی گردد و در مقایسه با نوع زنانه بسیار ساده می باشد. رنگ زمینه انتخابی برای این نوع لباس به صورت معمول قرمز اناری می باشد. لیکن در سایر رنگها نیز تهیه می گردد.

سوزن دوزي ترکمن که در بين ترکمن ها به نام تکئِن معروف است، عمدتاً در لباس هاي زنان استفاده می شود. گستره ي جغرافيايي سوزن دوزي ترکمن را مي توان تمامي نقاط ترکمن نشين داخل و خارج ذکر کرد. گستره ي داخلي اين هنر شامل استان گلستان و بخشي از خراسان است.

نقوش مورد استفاده در سوزن دوزي ترکمن بيشتر هندسي و قرينه بوده و به صورت ذهني سوزن دوزي مي شوند. اين نقوش همچنين عمدتاً اشکال منظم و تکراري بوده و شامل نمادها و طرح هايي از گل و گياه و نظاير آن مي باشد که در محيط اطراف هنرمندان ترکمن وجود داشتند.

زنان ترکمن حاشیه لباسهای خود و دخترانشان را مثل یقه، سر آستین، جلو سینه، قسمت پایین شلوار و دور جای دکمه ها و خود دکمه ها را هنرمندانه سوزن دوزی کرده با انواع نقش و نگار های رنگارنگ آن را زینت می دهند که این کار در نوع خود از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است.

اساس سوزندوزی ترکمن معمولاً متشکل از زنجیره‏های فشرده و بسیار ریزی است که در اصطلاح ترکمنی به آن «ثانْجِم» می‏گویند. و در کل طرز قرارگیری و پیچ و تاب این زنجیره ها است که نقش و طرح را شکل می دهد. انواع دیگری از سایر دوختهای نیز با عنوانهای مختلف به کار می رود که به صورت عمومی شناخته شده نیستند.

علاوه بر سوزندوزی های دستی، امروزه شاهد لباسهای جدیدی هستیم که در انواع طرحها و رنگها و با استفاده از ماشین های کامپیوتری نقش زده می شود و طرفداران زیادی را نیز به سمت خود جلب کرده است.

آخرین مطالب

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید